Translate

Opschaling Ambulancezorg België

Opschaling: 
Het inschakelen van aanvullende hulp van gelijkwaardig niveau, een hoger echelon en of een andere discipline.

Voorbeeld van opschalingsmodel (Nederland)

In dit hoofdstuk wordt beschreven welke mogelijkheden er binnen de ambulancezorg zijn voor het opschalen van hulp.

Ambulanceteam
Een ambulanceteam bestaat uit twee ambulanciers.

Ambulancier
De ambulancier heeft relatief weinig mogelijkheden en bevoegdheden t.a.v. wat hij/zij mag en kan. 


De bevoegdheden en interventies die een ambulancier mag uitvoeren, staan beschreven in een Koninklijk Besluit (KB)

Interventies, o.a.:
Ambulanciers
  • Aspiratie van luchtwegen
  • Assistentie aanbrengen perifeer infuus
  • Assistentie klaarmaken medicatie/infuus 
  • Cardiopulmonaire resuscitatie met niet invasieve hulpmiddelen
  • voorbereiding van enkelvoudige inspuitbare geneesmiddelen
Gezien de beperkte behandelingsmogelijkheden is het ambulanceteam snel afhankelijk van opschaling van zorg (inroepen verpleegkundige team en of een (spoed) arts), voor bijvoorbeeld het toedienen van analgetica (pijnstillende medicatie) en of reanimatie op geavanceerd niveau.

PIT: Paramedisch Interventie Team

Dit is een ambulance (met vervoersmogelijkheden) waarbij er zowel een ambulancier aanwezig is (chauffeur van het voertuig) en een spoedverpleegkundige (deze vertrekken vanuit het ziekenhuis (welke een PIT functie heeft).

PIT Team Rumst
Op basis van Standing Orders (protocollen) mogen deze verpleegkundige zelfstandig bepaalde interventies uitvoeren.

o.a.:

- Toedienen van medicatie (s.c./i.v./oraal/I.M.) 
- Toedienen van pijnstilling
- inbrengen luchtweg zekering

Meer informatie: klik hier

Indien de hulpvraag de mogelijkheden van een regulier ambulanceteam en een PIT - team overschrijdt, dan kan de hulp in worden geroepen van een Mobiele Urgentie Groep (MUG) 

Mobiele Urgentie Groep (MUG)

Dit team bestaat uit een spoedarts en een spoedverpleegkundige (chauffeur van  het voertuig). Zij vertrekken met een ambulancevoertuig zonder vervoersmogelijkheden om aanvullende medische hulp te verlenen op Advanced Life Support-niveau. 


o.a.

- Intubatie
- Toedienen diverse medicamenten (o.a. (sterke (re) pijnstilling
- Reanimatie met invasieve hulpmiddelen
- Draineren van een (spannings) pneumothorax


Deze wordt door de MKA (MeldKamer Ambulance zorg) opgeroepen en aangestuurd.

Coördinatie / Rampenplan

Meer informatie: klik hier

De verschillende personen, die als hulpverlener betrokken zijn bij een rampsituatie, kunnen ondergebracht worden in vijf ‘disciplines’. 

• Discipline 1: de brandweerdiensten, 
• Discipline 2: de medische-sanitaire diensten (artsen, verpleegkundigen, hulpverlener ambulanciers, psychologen, ...) 
• Discipline 3: de ordediensten (politie) 
• Discipline 4: de logistieke diensten (Civiele Bescherming, het materieel en het personeel dat opgevorderd wordt, de huisvesting en het transport), 
• Discipline 5: de informatiecel die in staat voor het contact met de media en de bevolking. Haar opdracht omvat onder meer bepalen en het verspreiden van correcte informatie en raadgevingen aan de bevolking

De algemene taken van discipline 2 zijn vervat in het KB van 16 februari 2006. 

Discipline 2 heeft betrekking op de medische, sanitaire en psychologische hulpverlening. 

De taken worden vastgelegd in het mono disciplinair interventieplan van discipline 2. 

MIP= Het Medisch Interventie Plan 
Dit regelt de interventie modaliteiten van een discipline, in overeenstemming met de bestaande nood en interventieplannen 

Voor discipline 2 bevat het de maatregelen genomen in uitvoering van de wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening voor de organisatie van de hulpverlening in geval van rampspoedige gebeurtenissen, catastrofen of schadegevallen binnen een multidisciplinair kader. 

Noodplanning en rampenhulpverlening 
Een collectieve noodsituatie kan ernstige schade toebrengen aan een groot aantal personen, materialen of het leefmilieu. De organisatie van de medische en psychosociale hulpverlening vraagt een belangrijke inzet van dagdagelijkse middelen van de dringende geneeskundige hulpverlening samen met bijkomende specifieke middelen. 

Het is daarom noodzakelijk de principes van coördinatie en organisatie en de structuur van de keten voor dringende medische hulpverlening en psychosociale hulpverlening te definiëren om tegemoet te komen aan: 
 De toestroom van slachtoffers. 
• Een situatie met bijzonder gezondheidsrisico of een bedreiging van de volksgezondheid. 
• Een risicomanifestatie of een massamanifestatie. 
• Een overzicht te hebben van het geheel van de beschikbare middelen (personeel, materieel en diensten) die mogelijks ingezet dienen te worden.
 • De mogelijke desorganisatie van de dagdagelijkse werking van de dringende medische hulpverlening. 

Doelstellingen Medisch Interventie Plan (MIP)
Een hulpverleningsmodel op zetten dat streeft naar een optimalisatie van de beschikbare mensen en middelen. De principes die gehanteerd worden voor de individuele hulpverlening toepassen op een geoptimaliseerde collectieve hulpverlening die geen som mag zijn van individuele hulpverleningen, doch een gecoördineerde aanpak waarbij een aantal middelen op een meer optimale wijze worden ingezet. 

De reguliere infrastructuren en diensten zo weinig mogelijk overbelasten met een ongecontroleerde toestroom van slachtoffers. Een verhoogde opvolging en mogelijks een reorganisatie van reguliere dagelijkse hulpverlening. 

De plannen en acties van discipline 2 af te stemmen op en met de plannen en acties van de andere disciplines in de hulpverlening. 

De organisatie van de keten voor medische hulpverlening om, met respect voor het beroepsgeheim, de slachtoffers op de best mogelijke wijze te helpen. 

Coördinerend personeel 
- Federaal Gezondheidsinspecteur (FGI) Arts
ambtenaar van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, lid van het gemeentelijke of provinciale coördinatiecomité als vertegenwoordiger van discipline 2 met administratieve bevoegdheid in naam van de Minister van Volksgezondheid en verbindingsofficier voor de federale departementale crisiscel van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. Discipline 2 wordt vertegenwoordigd door de Federale Gezondheidsinspecteur of zijn afgevaardigde in de beleidscel. Hij wordt bijgestaan door zijn adjunct voor operationele ondersteuning. Hij wordt bijgestaan door de Psychosociaal manager of zijn afgevaardigde voor de psychosociale aspecten. 

- Adjunct federaal gezondheidsinspecteur (adjunct FGI) 
Adjunct van de federaal gezondheidsinspecteur die helpt bij de uitvoering van het takenpakket federaal gezondheidsinspecteur. De adjunct FGI zal in functie van de omstandigheden hetzij zetelen in het CC, hetzij de Dir-Med ondersteunen op het rampterrein of deel uitmaken van de operationele staf. 

- Psychosociaal Manager (PSM): 
Adjunct van de federaal gezondheidsinspecteur die onder zijn verantwoordelijkheid helpt bij de coördinatie van de psychosociale hulpverlening binnen discipline 2 en die toeziet op de werking van het psychosociaal plan (overeenkomstig het PSIP). De acties van de PSM en de relatie tot het MIP worden binnen het PSIP uitvoerig beschreven. 

- Directeur Medische (DIR-MED): 
Arts die de operationele leiding heeft over de medische, sanitaire en psychosociale hulpverlening, aangewend voor de medische hulpverleningsketen op het rampterrein, ongeacht de diensten waarvan de hulpverlening afkomstig is. De Dir-Med werkt onder het administratieve gezag van de federale gezondheidsinspecteur of zijn afgevaardigde (conform KB 2 februari 2007) 

- Adjunct Directeur Medische (adjunct DIR-MED)
Adjunct van de DIR-MED die helpt bij de uitvoering van het takenpakket DIR-MED. De DIR-MED of zijn adjunct zetelt als vertegenwoordiger van discipline 2 in de commandopost operationele staf (CP-OPS). 

- Arts Trieur (en adjunct) (ARTS-TRI en adjunct TRI): 
Arts, bij voorkeur urgentiearts van de eerste MUG, die de totaliteit van de patiënten in ogenschouw neemt en de triage uitvoert. Rapporteert aan DIR MED en COORD VMP, informeert wanneer nodig de Arts VMP. 

- Adjunct TRI: 
MUG-verpleegkundige die de ARTS-TRI bijstaat. 

- Coördinator Vooruitgeschoven Medische Post (COORD-VMP) 
Arts of MUG-verpleegkundige die de totale werking van de VMP organiseert en coördineert. Hij zorgt voor een adequate taakverdeling, inrichting van de verschillende classificatiezones, volgt de uitvoering door de andere medewerkers (artsen en verpleegkundigen) op en ziet toe op een vlot verloop van de activiteiten. Rapporteert aan de DIR MED en stemt af met de COORD REG. 

- Coördinator regulatie (COORD-REG en adjunct REG): 
Arts of MUG-verpleegkundige die instaat voor de regulatie van de slachtoffers die dienen afgevoerd te worden. Hij of zij bepalen aan de hand van de toestand van het slachtoffer en de beschikbare ziekenhuiscapaciteit welk de bestemming van afvoer is van het slachtoffer. Rapporteert aan DIR-MED en stuurt de coördinator ambulancepark aan en stemt af met Hulpcentrum 112 of via de aangestelde van het hulpcentrum 112 ter plaatse. 

De keuze van de coördinator regulatie (hetzij arts, hetzij verpleegkundige) hangt af van de grootte van de ramp, de specificiteit van de aangeboden pathologie in de VMP en de medische stabilisatiemogelijkheden. 

- Coördinator Secretariaat 
Organiseert de administratieve taken op het rampterrein in het algemeen en meer bijzonder in de VMP. Met inbegrip van de administratieve registratie van de slachtoffers, betrokkenen, de afvoerbestemming, ... Deze gegevens worden enkel ter beschikking gesteld aan derden op instructie van de DIR-MED of de FGI. 

- Coördinator Logistiek (COORD-LOG)
Werkt in opdracht van de Coördinator VMP enerzijds en onder de leiding van de DIRMED anderzijds. Hij/zij staat in voor de aanvoer, organisatie en het optimaal gebruik van de logistieke middelen nodig voor de totale medische hulpverleningsketen. Dit zowel op het vlak van medische middelen (verbanden, medicatie, zuurstof) als de technische logistieke middelen (draagberries, tenten, verlichting, verwarming, catering) maar met uitzondering van de ziekenwagens. Wanneer nodig overlegt en coördineert hij met de verantwoordelijke van discipline 4 voor de technische logistieke middelen. 

- Coördinator Ambulancepark (COORD-AMB): 
Staat onder de leiding van de DIR-MED maar wordt rechtstreeks aangestuurd door de COORD REG en beheert het wagenpark (ziekenwagens en andere wagens) dat ter beschikking staat van de medische sanitaire hulpverleningsketen. 

Zorgt voor een vlotte operationele en technische uitvoering van de afvoer van patiënten volgens de instructies (bestemming en wijze van conditionering voor transport) van de COORD REG. 

- Coördinator Liason HC 112- MED DISP: 
Wanneer een aangestelde van het HC 112 nodig is op het terrein, wordt deze toegevoegd aan de operationele staf van de CP-OPS na akkoord van de DIR CP-OPS. Hij staat in voor een vlotte communicatie en informatie uitwisseling tussen de CP-OPS, DIR-MED en het HC 112 (afstemming groepen, actieve groepstoewijzing, logboek). 

- Operationele staf 
Gelet op de veelheid van functies zowel in de CP-OPS, de administratief technische omkadering voor de DIR-MED en de noodzaak om de Federale Gezondheid Inspecteur 11.9 Noodplanning en rampenhulpverlening hoofdstuk 11 permanent te voorzien van de nodige en juiste informatie kan voorzien worden in operationele stafmedewerkers voor de D2.(Lijst slachtoffers, lijst afvoeren, lijst personele bezetting.


Geen opmerkingen