Translate

TNCC: Ongevalsmechanismen en mogelijke letselpatronen-Motorvoertuig (7)

Basis principes TNCC: 
Ongevalsmechanismen en mogelijke letselpatronen 

Motorvoertuig





Ongevalsmechanismen en mogelijke letselpatronen bij ongevallen met een motorvoertuig 

 Frontale impact:  de voorste inzittenden krijgen mogelijk te maken met 

diverse letselpatronen:

‘naar beneden en onder’ 

 Een pad ‘naar beneden en onder’ het stuurwiel of dashboard resulteert voornamelijk in fracturen van de onderste extremiteiten en het bekken . 



‘naar boven en over’ 

Er ontstaat een pad ‘naar boven en over’ het stuurwiel of dashboard als het hoofd en de borst als eerste naar de voorruit gaan. Dit resulteert voornamelijk in hoofd-, nek-, borst- en abdominaal letsel

Het pad ‘naar boven’ kan het gevolg zijn als er geen veiligheidsriem is gebruikt. Het pad ‘naar beneden’ kan worden veroorzaakt doordat er een veiligheidsriem is geplaatst boven het bekken en mogelijk over de buik


'zijdelingse impact (T-bone)'

Resulteert in verschillende letselpatronen, afhankelijk van waar een persoon in het voertuig zit in relatie tot de locatie van de impact. 

De inzittende die zich het dichtst bij het punt van de impact bevindt, loopt waarschijnlijk veel en ernstig letsel op omdat hij of zij de impact ervaart van het naar binnen dringen in het voertuig en van de impact in het voertuig zelf 

De inzittende tegenover het punt van de impact ervaart waarschijnlijk niet de primaire impact van het naar binnen dringen in het voertuig. 

De zijdelingse energie van de inzittende wordt gedeeltelijk geabsorbeerd door de binnenruimte en de weerstand van de veiligheidsriem. 

Een zijdelingse impact resulteert vaak in letsel van de:
  • aorta en andere organen
  • fractuur van het sleutelbeen
  • lateraal letsel van het bekken
  • lateraal letsel abdomen 
  • lateraal letsel van het hoofd en de nek.


' Rotatie Impact ' 

Vindt plaats als een voertuig in één hoek wordt geraakt, waardoor de rest van het voertuig zijdelings rond het draaipunt beweegt. 

Dit resulteert in een combinatie van een frontale en zijdelingse impact, omdat de inzittenden eerst naar voren gaan voordat hun naar voren bewegende lichaam door de binnenkant van de auto wordt tegengehouden

' Een klap van achteren '

 Resulteert in een onmiddellijke voorwaartse acceleratie van het voertuig terwijl de inzittende in de stoel wordt gedrukt. 

De persoon wordt vervolgens naar voren geworpen tegen het stuurwiel, het dashboard of wat er maar voor de inzittende ligt, zoals bij een frontale botsing. 

Letsel omvat extensie en flexie van de nek net zoals bij een frontale botsing, omdat de inzittenden naar voren worden bewogen






' Kantelongevallen ' 

Hebben mogelijk een van de hierboven beschreven letselpatronen tot gevolg, afhankelijk van de richting van de impact. 

In een dergelijk geval is hoofdletsel een grote zorg, omdat het dak de passagiersruimte in wordt gedrukt of omdat de inzittende door de centrifugaalkracht door het raam naar buiten wordt geslingerd


Let op
De kans op fataal letsel neemt aanzienlijk toe als het slachtoffer uit het voertuig wordt geslingerd.



Demonstratie: centrifugaalkracht

Geen opmerkingen