Translate

Persoonlijke blog: Een hele grote engel op de schouder

 Een hele grote engel op de schouder


Enige weken geleden deed ik dienst als verpleegkundige tijdens een liefdadigheid wielertocht in Italië

Met meerdere EHBO collega's waren we verantwoordelijke voor een aantal duizend wielrenners, die diverse beklimmingen en afdalingen moesten trotseren met haarscherpe bochten en zeer diepe ravijnen

Gelukkig zijn er maar erg weinig incidenten geweest

Maar er was er een die toch indruk op me heeft gemaakt

Over de reling

Samen met mijn collega chauffeur reden we over het parcours, het was tot die tijd erg rustig geweest (alleen wat kleine valpartijen).

We reden van de ene verzorgingspost naar de volgende, en het moment dat we bij de tweede verzorgingspost kwamen, kwamen we in gesprek met een van de medewerkers van het evenement.

Hij vroeg ons of we nog iets te doen hadden gehad, waarbij wij aangaven dat het erg rustig was, we vroegen hem ook of hij nog iets had gezien en of gehoord (dit kwam door de hoogte en de plaats tussen de bergen, dat we soms geen bereik konden hebben).

Terloops gaf hij aan dat er net een Italiaanse ambulance naar een gevallen coureur was gegaan, even verder op. We dachten er verder niets ernstigs om, tot hij aangaf dat het bleek dat de coureur over de reling was gevallen.

Angstig gevoel

Toen bekroop mij een angstig gevoel, aangezien ik de ravijnen had gezien waar de relingen omheen lagen

Mijn collega chauffeur had hetzelfde gevoel, dus we hebben aangegeven toch even te gaan kijken en reden naar de plaats van het incident

Op het moment dat we aankwamen (was letterlijk een aantal meters verder), schrok ik behoorlijk van wat ik zag


Dit is wat wij zagen, waarbij de vrouwelijke coureur net door de Italiaanse collega's met een brancard, in hen ambulance zou worden geschoven.

In de acute zorgen en dan vooral in de evenementen hulpverlening/ambulancezorg, kan het ' lezen van een ongeval ' al veel zeggen over het zgn. recht op letsel (of wel wat zou de patiënt kunnen hebben, wat kunnen we verwachten op basis van het ongeval)

Recht op letsel

Het feit dat deze dame (middelbare leeftijd) met een wielren fiets met behoorlijke snelheid eerst over de reling is gevlogen (rode cirkel), om vervolgens misschien wel 4-5 meter naar beneden is gestort om ook nog eens op een rotsige ondergrond terecht te komen (zonder enige bescherming, buiten haar helm)

Gaf voor mij een behoorlijk lijst aan mogelijke worst-case-scenario's

De Italiaanse ambulanciers hadden mevrouw 'alleen' een nekkraag omgelegd

ter illustratie

Gezien de behoorlijke afstand van het vallen en de ondergrond waarop Mw. terecht was gekomen, was dit zeker een goede keuze

Toch had ik niet het idee dat ze Mw. verder/dieper nagekeken hadden, dus in overleg hebben wij in onze Evenementen ambulance nog een aantal vervolg onderzoeken gedaan

En hoe bijzonder het is, maar Mw. had zo ver ik kon oordelen, geen ander (inwendig) letsel, breuken en of inwendige bloedingen 

dan alleen een mogelijk breuk bij haar borstbeen 

Uiteindelijk is Mw. door een Italiaanse ambulance verpleegkundige naar het ziekenhuis gebracht

Dan kun je oprecht zeggen dat je een (grote) of meerdere beschermengelen hebt gehad 


Onze 'Evenementen Ambulance' naast de Italiaanse collega's


Hier sta ik bij de Italiaanse ambulance





Geen opmerkingen