Translate

Persoonlijke Blog; Een emotionele achtbaan

Een emotionele achtbaan


Het is al enige jaren geleden, maar het heeft zoveel indruk gemaakt dat ik het me nog makkelijk voor de geest kan halen, de totale paniek en chaos, waarin de huisarts en ik moesten proberen enige orde in te brengen.

Ik had die dag avonddienst als chauffeur op de huisartsenpost, en zoals altijd was ik op tijd aanwezig om de wagen te controleren, gelukkig was alles aanwezig en werkzaam.

Nadat ik kennis had gemaakt met de huisarts van dienst van die avond, en gelukkig was het een jonge arts (waar vaker goed mee samen te werken was, en waar je vaak bij de hulpverleningen betrokken werd).

Toendertijd hadden wij een eigen kamer op de huisartsenpost, dus nadat ik al mijn persoonlijke spullen en het eten had opgeborgen, ging ik achter mijn laptop zitten om de tijd toch nuttig te kunnen besteden.

Al vrij snel kwamen de eerste ritten binnen, zoals zo vaak waren het vooral huisartsgerelateerde ritten, waar ik als chauffeur weinig kon betekenen wat betreft (technische) assistentie.

Omdat ik niet mee naar binnen ging, als het geen meerwaarde had (ook gezien de privacy van de patiënt), had ik altijd een boek mee of studiemateriaal.

Het leek een rustige avond te worden, tot ik ineens een verontrustend telefoontje kreeg van assistente (van de huisartsenpost), of we met enige spoed (we mochten niet met sirene en of zwaailicht rijden) naar een bepaald huisadres wilden rijden.

Daar aangekomen kwamen we in een kleine woonkamer vol met hysterische vrouwen van Turks/Marokkaanse achtergrond en zowel jonge als oudere dames.

 zowel de vernoemde hysterie als de genoemde achtergrond, is op geen enkele manier respectloos bedoeld

Als achtergrond informatie zou je kunnen benoemen dat bepaalde culturen, andere uitingen en gewoonten met zich mee brengen

 Voorbeelden hierin zijn bijvoorbeeld dat Mediterrane culturen meer de neiging hebben zich expressief (er) te uitten, zo ook deze vrouwen met hen Turks/Marokkaanse achtergrond.

Andere aspecten van bepaalde culturen, zoals de genoemde Turks/Marokkaanse achtergrond, is bijvoorbeeld de belangrijke rol van de oudste zoon.

Wat namelijk de oorzaak was van de hysterie, bleek achteraf, was het plotseling overlijden van de oudste zoon van het gezin/van de familie (ten gevolg van een auto ongeval)

Dit had zo'n ongelofelijke impact op dit gezin (waar veel vrouwen samen waren gekomen), en waarbij mogelijk elkaars emotie als versterking werkte

wat dus inhield dat wij (de huisarts en ik) in een woonkamer kwamen, waarbij er wel gesproken kon worden van een massa-hysterie

Ik weet nog goed dat de arts tegen mij zei: " bekijk het gewoon per persoon/geval " 

Want de ene na de andere vrouw viel flauw ten gevolg van de emotie en de hyperventilatie

hoewel deze flauwte (s) zichzelf op lossen, was het toch een hele vreemd gewaarwording om zoveel patiënten om je heen te hebben, terwijl je medisch (assisterend) weinig kon doen

Uiteindelijk is na enige tijd de rust meer toe gekeerd en konden we de huiskamer verlaten, maar het is een indrukwekkende casus, waaruit ik mede heb geleerd dat je soms gewoon per probleem/casus/moeilijkheid moet kijken, hoe onoverzichtelijk het soms ook kan zijn

Geen opmerkingen