TNCC: Ongevalsmechanismen en mogelijke letselpatronen-Motorvoertuig (7)
Basis principes TNCC:
Ongevalsmechanismen en mogelijke letselpatronen
Motorvoertuig
Motorvoertuig
Ongevalsmechanismen en mogelijke letselpatronen bij ongevallen met een motorvoertuig
Frontale impact: de voorste inzittenden krijgen mogelijk te maken met
diverse letselpatronen:
‘naar beneden en onder’
Een pad ‘naar beneden en onder’ het stuurwiel of dashboard resulteert voornamelijk in fracturen van de onderste extremiteiten en het bekken .
Er ontstaat een pad ‘naar boven en over’ het
stuurwiel of dashboard als het hoofd en de borst als
eerste naar de voorruit gaan. Dit resulteert voornamelijk
in hoofd-, nek-, borst- en abdominaal letsel
Het pad ‘naar boven’ kan het gevolg zijn als er geen
veiligheidsriem is gebruikt. Het pad ‘naar beneden’
kan worden veroorzaakt doordat er een veiligheidsriem
is geplaatst boven het bekken en mogelijk
over de buik
Resulteert in verschillende
letselpatronen, afhankelijk van waar een
persoon in het voertuig zit in relatie tot de locatie van
de impact.
De inzittende die zich het dichtst bij het
punt van de impact bevindt, loopt waarschijnlijk veel
en ernstig letsel op omdat hij of zij de impact ervaart
van het naar binnen dringen in het voertuig en van de
impact in het voertuig zelf
De inzittende
tegenover het punt van de impact ervaart waarschijnlijk
niet de primaire impact van het naar binnen
dringen in het voertuig.
De zijdelingse energie van de
inzittende wordt gedeeltelijk geabsorbeerd door de
binnenruimte en de weerstand van de veiligheidsriem.
Een zijdelingse impact resulteert vaak in letsel van de:
- aorta en andere organen
- fractuur van het sleutelbeen
- lateraal letsel van het bekken
- lateraal letsel abdomen
- lateraal letsel van het hoofd en de nek.
' Rotatie Impact '
Vindt plaats als een voertuig in
één hoek wordt geraakt, waardoor de rest van het
voertuig zijdelings rond het draaipunt beweegt.
Dit
resulteert in een combinatie van een frontale en
zijdelingse impact, omdat de inzittenden
eerst naar voren gaan voordat hun naar voren bewegende
lichaam door de binnenkant van de auto wordt
tegengehouden
' Een klap van achteren '
Resulteert in een onmiddellijke
voorwaartse acceleratie van het voertuig terwijl de
inzittende in de stoel wordt gedrukt.
De persoon
wordt vervolgens naar voren geworpen tegen het
stuurwiel, het dashboard of wat er maar voor de
inzittende ligt, zoals bij een frontale botsing.
Letsel
omvat extensie en flexie van de nek net zoals bij een
frontale botsing, omdat de inzittenden naar voren
worden bewogen
' Kantelongevallen '
Hebben mogelijk een van de hierboven
beschreven letselpatronen tot gevolg, afhankelijk
van de richting van de impact.
In een dergelijk
geval is hoofdletsel een grote zorg, omdat het dak
de passagiersruimte in wordt gedrukt of omdat de
inzittende door de centrifugaalkracht door het raam
naar buiten wordt geslingerd
De kans op fataal letsel neemt aanzienlijk toe als het
slachtoffer uit het voertuig wordt geslingerd.
Demonstratie: centrifugaalkracht
Geen opmerkingen