Translate

Persoonlijke blog: wat doen we en waarom

Wat doen we en waarom?

Ik wil even benadrukken dat mijn blogs en persoonlijke verhalen nooit bedoeld zijn om mensen te kwetsen, maar alleen om mensen aan het denken te zetten

Waarom dit blog en deze titel

In alle aspecten van ons leven hebben we te maken met hierarchie

Als kind naar ons ouder, en als ouder naar je kind, als werknemer tov werkgever, als burger tov de politie enzo

Hiërarchie is ook geen negatief begrip, het schept duidelijkheid in de rol verdeling binnen een groep en geeft richting door een duidelijke leiding

zo ook in de gezondheidszorg, ook hier hebben we niveau's van kennis, vaardigheden en verantwoordelijkheden

Deze hiërarchie is duidelijk beschreven in de wet BIG, waardoor deze heel duidelijk is voor een ieder en hier weinig tot geen discussie over is en of kan zijn

Deze discussies kun je wel terug vinden op gebieden waar deze hiërarchie minder duidelijk beschreven is

In deze blog wil ik de evenementen hulpverlening en de prehospitale zorg van Belgie bespreken (in een latere blog wil ik de verschillen tussen de Nederlandse en Belgische spoedeisende hulp beschrijven)

De reden hiervoor is dat ik in deze velden je te maken hebt met hulpverleners
die op diverse niveau's werken (ehbo/BLS/verpleegkundigen/artsen), waarbij de hiërarchie niet altijd even duidelijk beschreven is zoals bijvoorbeeld in het ziekenhuis, daarbij hebben beide velden te maken met de acute zorgen.

In beide velden heb ik met hele enthousiaste vrijwilligers en of werknemers samen gewerkt, maar dat is ook vaak niet het probleem

Alleen wat ik jammer genoeg ook heb ervaren zijn personen die moeite hadden/hebben met het herkennen en erkennen van hiërarchie en hen eigen rol en of de beperkingen van die rol 

Ik heb zelf ook rollen en positief gehad die niet paste bij mijn ambitie en wensen



Geen opmerkingen