Translate

Persoonlijk verhaal: Een grote mooie spiegel

Een grote mooie spiegel


De reden dat ik deze foto heb gekozen, is omdat het erg interessant is om te zien hoe verschillend de houdingen overkomen

Bij agenten verwacht ik een autoritaire zelfverzekerde houding, dezelfde houding zie je ook terug bij bijvoorbeeld ambulanceprofessionals.

In deze foto zie ik verschillende manieren om deze autoriteit uit te stralen (mijn eigen interpretatie), en de een komt geloofwaardiger over dan de ander

maar wat maakt het geloofwaardiger dan de ander (e) positie?

Natuurlijk zijn er bepaalde aspecten van een houding die meer autoriteit uit stralen, dan een ander


Het hebben van een lang, groot en of fors lichaam kan bijdragen aan het uitstralen van een imposante autoriteit, maar is natuurlijk niet perse noodzakelijk

Maar waar een minder fors lichaam, het mogelijk moeilijker maakt om autoriteit uit te stralen (in vergelijking met een forsere lichaamsbouw)

Is het andersom voor een forsere lichaamsbouw juist moeilijker om minder bedreigend en of intimiderend over te komen.

Iemand met een minder fors postuur kan aspecten van zijn houding (en of aankleding) aanleren en aanmmeten, alleen andersom is het moeilijker

Evolutie

Vanuit evolutionair oogpunt zijn we van nature sneller geïntimideerd door mensen 'boven' ons, in deze foto is duidelijk te zien dat onderdanigheid onbewust gekoppeld is aan een 'lagere houding'



vergelijkbaar met de overgave houding die gezien kan worden bij honden

Zelf heb ik meerdere malen mee gemaakt dat mensen mij intimiderend en zelfs bedreigend hebben ervaren, puur en alleen op basis van mijn uiterlijk, gezien het feit dat ik letterlijk en figuurlijk geen vlieg kwaad doe (als ik een spin in huis vind, dan zal ik hem proberen naar te zetten)

Wat geeft dan deze contrast tussen wie ik ben en hoe mensen mij inschatten (wanneer ze me niet kennen)?


Zelf ben ik iemand die lang en fors gebouwd is, heb ook nog een kale kop en een baard, maar deze foto (met mijn zoon) is heel illustratief voor het contrast met wie ik ben en hoe mensen mij (soms) inschatten.

In deze persoonlijke blog schrijf ik hier over

In de titel schrijf ik over 
een grote mooie spiegel

In mijn carrière heb ik les gegeven aan (Nederlandse) ambulancechauffeurs in opleiding, in deze groep was er een jonge kerel, net als mij lang en fors gebouwd en net als mij een lieve en zachtaardige kerel

In een van de oefeningen met een LOTUS slachtoffer, was de casus dat de ambulancechauffeur (in opleiding) zou moeten proberen de 'verwarde oudere dame' bereid te krijgen mee te werken

Ik zat achter de LOTUS slachtoffer en ik zag dat de ambulancechauffeur haar op een rustige manier benaderde en probeerde met een lieve en zachte toon, contact met haar te krijgen

Maar ik moest me bewust focussen op deze goede aspecten, want wat me het meeste opviel was zijn intimiderend overkomende lichaamshouding

Niet dat zijn letterlijke houding intimiderend overkwam, gaf zijn lengte en (forse) postuur wel een gevoel van intimidatie

Dit had mede te maken met het feit dat de LOTUS slachtoffer zat en hij bleef staan, mijn advies aan hem was dan ook om te hurken, om het intimiderende effect van zijn lichaamsbouw te onderkennen en te verminderen

In deze blog beschrijf ik een ervaring uit de praktijk, waarbij ik daadwerkelijk een jonge psychiatrische vrouw bereid kreeg mee te werken, alleen liep het jammer genoeg toch anders dan ik wou

Op deze manier weerspiegelde op een mooie manier, mijn ervaringen in het niet begrepen worden, het verkeerd ingeschat worden en andere vooroordelen

In deze persoonlijke blog schrijf ik hier over

Hopelijk kunnen mijn verhalen een bijdrage leveren aan enige bewustwording hierin


Geen opmerkingen