Translate

Persoonlijke blog; valkuilen in de acute zorg

valkuilen in de acute zorg

In deze blog wil ik een aantal persoonlijke lessen beschrijven uit mijn eigen ervaringen, soms van mezelf en soms van anderen, maar allemaal uit de werkelijke praktijk

Het is ook niet te voorkomen, maar aan de andere kant zijn fouten ook niet te voorkomen. Dus hopelijk kan deze blog bijdragen aan meer bewustzijn

Ga nooit ergens vanuit

Het klinkt zo logisch en ook ik denk dat ik me daar terdege bewust van ben, omdat ik erg kritisch ben ingesteld, maar hoe vaak betrap ik me toch erop dat ik (onbewust) ergens vanuit ben gegaan

Ik heb onlangs een aantal maanden op de intensive care gewerkt, en daar was het niet gebruikelijk om de juiste ligging van de maag sonde te controleren voor er medicatie werd toegediend via deze sonde.

Elke keer opnieuw moest ik mijzelf dwingen om toch even de ligging te controleren, en hoe verleidelijk zou het zijn om toch gewoon even de medicatie te geven, zonder te controleren. En het is heus gebeurt dat ik de ligging niet heb gecontroleerd, ik ben ook geen heilige, laat dat duidelijk zijn 


Geen opmerkingen