Translate

Persoonlijk verhaal: werken als man in de zorg

Werken als man in de zorg



Deze blog gaat over het hoe het is om als man in de zorg te werken

Even voor de duidelijkheid: MURSE houdt in Male Nurse (mannelijke verpleegkundige) en niet een mannelijke tas :-)

Persoonlijk vind ik het niet altijd makkelijk en soms zelfs erg moeilijk om als man te werken in de zorg. Dit vanwege het feit dat je als man niet altijd even makkelijk geaccepteerd wordt, in een door vrouwen gedomineerd werkveld.

Hoe je het ook bekijkt, mannen en vrouwen zijn niet hetzelfde in hen stress- en emotie beleving,  gevoelsbeleving en of copingsmechanismen.



Een ander kenmerkend voorbeeld is dat mannen eerder geneigd zijn in zichzelf te keren als copingsmechanisme, waarbij vrouwen eerder geneigd zullen zijn dit te delen met anderen.


Deze verschillen zullen er altijd voor zorgen dat mannen en vrouwen anders reageren op heftige gebeurtenissen en of stressvolle omstandigheden, welke in de zorg natuurlijk geregeld voorkomen.

Afwijken van de groeps-standaard

Wat ik persoonlijk ervaar is dat vrouwen inderdaad dan veel meer geneigd zijn om dit onderling met elkaar te bespreken, terwijl ik er gerust over wil praten (tot een bepaald punt), maar het vooral zelf in mijn hoofd probeer te beredeneren en verwerken.

Al deze verschillen zouden geen probleem zijn wanneer de verdeling evenredig zou zijn en of wanneer de groepsdynamiek geen probleem zou hebben met individuele afwijking van het ' standaard ' gedrag van een groep.

Daarom zou je bij een evenredigere verdeling ook minder problemen hebben, aangezien er dan twee afzonderlijke groepen zijn

Maar als individu die afwijkt (als enkele man in een vrouwelijke groep bijvoorbeeld) in een groep, dat wordt in de groepsdynamiek niet of heel moeilijk geaccepteerd.

Buiten de groep vallen

Hierdoor zul je snel er buiten komen te vallen, wat weer pest gedrag kan veroorzaken.

Dit heeft in mijn geval geleid tot het bijvoorbeeld niet bijna halen van een stage tijdens mijn verpleegkundige opleiding, zonder het aangeven en aan kunnen geven van duidelijke concrete argumenten

het argument wat ik kreeg wat dat ik niet als HBO verpleegkundige functioneerde, maar als MBO verpleegkundige, waar ik helemaal geen probleem mee had (voor mij zit er geen verschil tussen MBO en HBO), dus ik vroeg om concrete voorbeelden om te kunnen leren, alleen deze kreeg ik niet.

de docent van toen ging hier niet mee akkoord, en dus was de afspraak dat ik de laatste twee weken alle zorg zelfstandig zou doen, dan konden ze simpelweg zien of ik al dan niet geschikt was

gelukkig ging alles goed in de die twee weken en kon de stage plaats niets anders dan mij een voldoende geven, maar had ik de kans niet gehad om die twee weken concreet te bewijzen dat ik het wel kon, dan had ik de stage niet kunnen halen en mijn verpleegkundige opleiding niet af kunnen ronden.

In deze blog beschrijf ik de groeps- en persoons dynamiek die kunnen leiden tot pest gedrag en of slachtoffer van pest gedrag, maar ook wat je er eventueel aan kunt doen

Geen opmerkingen